U, de petitionaris
3x4delfmiddelburg

Maak een nieuwe Zeeuwse Spoorlijn van Delft naar Middelburg langs de N57

73 ondertekeningen

Medio 2022 - 2024 komt er een nieuwe tunnel onder de Maas (de Blankenburgtunnel) en dan kan je straks veel sneller en makkelijker met de auto onder die tunnel over Rijksweg 57 naar de provincie Zeeland. Handig, maar het zou zomaar veel drukker kunnen worden op die weg. Een treinverbinding daarnaast is altijd handig, schoner en sneller en dat zou dan ook de files kunnen verminderen op die N57.

Petitie

Wij

bewoners van de dorpen langs de Zeeuwse autoweg N57 en omgeving: Maassluis, Rozenburg, Zwartetaal, Nieuwenhoorn, Goedereede, Ouddorp, Noordwelle, Burgh-Haamstede, Wetenschouwen en de Banjaard en anderen

 

constateren dat:

  • Medio 2022-2024 wordt er een tunnel onder de Maas gebouwd van Maassluis naar Rozenburg: de Blankenburgtunnel

  • daardoor kan je sneller en makkelijker naar Zeeland rijden (want nu rij je om)

  • Als er meer snelwegen komen, komen er ook altijd meer auto's en wordt het verkeer op de weg altijd drukker.

  • Met een nieuwe spoorlijn zou men zo die files en drukke autowegen kunnen reduceren en een veel betere, schonere, snellere manier van reizen presenteren.

  • met een nieuwe spoorlijn zal niet alleen het verkeer op de N57 minder druk worden, maar dan behouden ook Delft, Den Haag, Leiden en Haarlem hun rechtstreekse treinverbinding met Zeeland.

 

en verzoeken

een nieuwe spoorlijn van Delft naar Middelburg te maken, die grotendeels parallel zal lopen aan de N57, met stations langs de dorpen daar. En dan een (dubbeldekker) intercity erover te laten rijden van Vlissingen naar Haarlem en terug.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Provincie Zeeland 
Petitieloket:
Einddatum:
04-06-2025 
Petitionaris:
Tim Sekac 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Dienstregelingen op deze lijn

op deze nieuwe lijn zouden dan 2 dienstregelingen moeten komen. 1= een (lange) NS sprinter van Vlissingen naar Den Haag Centraal die op alle tussengelegen stations stopt. 2= de stations Maassluis, Zwartetaal, Nieuwenhoorn, Ouddorp, Burgh-Haamstede en Ruiterplaat zouden dan intercity-stations moeten worden voor de intercity van Vlissingen naar Haarlem, omdat hij anders te vaak stopt. De intercity zal tenminste wel op elk zeeuws eiland stoppen: Noord Beveland, Schouwe -Beveland en het zuid-hollandse eiland Voorne-Putten. 3= bij Nieuwenhoorn zou ook een afbuiging naar links langs de N497 komen, zodat er daar ook een afbuiging komen met een spoor richting Hellevoetsluis.

+Lees meer...

Het nieuwe station Hellevoetsluis moet dan in het centrum komen, op of naast de Amnesty-Internationallaan. Vanaf Hellevoetsluis moet er dan een NS-sprinter van Daar naar Den Haag Centraal komen en terug. Zodat Hellevoetsluis ook een treinverbinding met Den Haag heeft.

08-03-2017

Hoe loopt zo'n spoorlijn dan?

Een nieuwe spoorlijn van Delft naar Middelburg zou grotendeels parallel moeten lopen aan de N57, met 18 stations langs de dorpen aan die weg bij: Schipluiden, Maasland, Maassluis, Rozenburg, Zwartetaal, Vierpolders, Nieuwenhoorn, Molecaten Park Rondeweibos, Goedereede, Ouddorp, Visschershoek, Ellemeet, Noordwelle, Burgh-Haamstede, Wetenschouwen, De Banjaard, Ruiterplaat en Veere.

Zo'n nieuwe spoorlijn is 86 kilometer lang en heeft 2 tunnels.

+Lees meer...

1 tunnel is van Delft naar Zwartetaal (19 kilometer lang) en maakt na Delft een aftakking naar rechts. Deze tunnel loopt onder de Broekpolder richting Maasland en Maasluis, het industrieterrein bij Rozenburg en het dorpje Zwartetaal. Dde stations tussen Delft en Zwartetaal zijn dan ondergronds. Bij Zwartetaal komt de spoorlijn weer naar boven en rijdt hij tot de Banjaard grotendeels parallel aan de N57. Er zouden dan ook 2 grote apparte bruggen voor de spoorlijn moeten worden gebouwd bij de Haringvlietsluizen en bij de Delta-werken. Als de N57 bij de Banjaard rechtraf buigt dan moet de spoorlijn rechtdoor gaan richting Ruiterplaat. Bij Ruiterplaat moet er dan een tunnel van 5 kilometer komen onder het Veerse Meer en een ondergronds station in Veere. Na Veere kan de spoorlijn weer naar boven komen en door de Klevenskerke-polder aansluiten op de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen en doorrijden naar Middelburg en Vlissingen. Laat over deze nieuwe spoorlijn dan een (dubbeldekker) Intercity van Vlissingen naar Haarlem rijden die langs deze dorpen rijdt en na Delft over het bestaande spoor via Den Haag, Leiden en Heemstede naar Haarlem. De huidige NS-intercity zal in de toekomst namelijk niet meer via Delft, Den Haag en Leiden rijden, maar die gaat vanaf Rotterdam over de HSL non-stop via Schiphol naar Amsterdam. Met deze nieuwe spoorlijn zal niet alleen het verkeer op de N57 minder druk worden, maar dan behouden ook Delft, Den Haag, Leiden en Haarlem hun rechtstreekse treinverbinding met Zeeland.

07-03-2017